Mat/Bufé/Catering/Personal/Gäster?
Hmm.... funderar som tusan kring det här med maten på bröllopet.... hur ska man göra? =S
Vi har hunnit tänka i flera olika banor...
1. Vi vill ha det enkelt och inte så kostsamt, men ändå gott, och vill slippa stressa kring maten själva dagarna innan: vi kör på beställd smörgåstårta i några olika varianter som vi kan hämta dagen innan ... ?
2. Kanske blir det väldigt trist med smörgåstårta, även om det finns fler att välja mellan? Känns som om folk kommer att ha ätit klart snabbt... och vi har ju tänkt sitta runt borden ett tag för tal och dylikt... ? Kanske ska man trots allt köra med bufé? Vi kan ju göra olika kalla buférätter i förväg? Jag tycker ju ändå att det är rätt kul...
3. Hmmm... om vi kör med bufémat är det en del som ska fram efter vigseln... vem ska sköta det? Vi vill inte att våra gäster ska behöva slita med det.... Har bl.a. en syster som ALLTID får ta på sig den rollen, och tar den även om hon inte får den, och tycker hon ska få vila för en ggr skull... Sen vill man ju att alla gäster ska få vara gäster... Hmm... ska vi hyra in/fråga någon som inte är bjuden om de har lust att sköta denna bit?
4. Hmm... kanske enklare med proffesionell betald personal, hur får manmtag på personal om man sköter själva maten själva, kan man det? Hmm... blir det inte i alla fall väldigt lätt och skönt med smörgåstårta? Då ska ju bara tårtorna bäras ut och det lilla kan någon gäst få hjälpa till med....
Ja, så där håller det på... vet inte hur vi ska göra!? Sen kommer ju fler saker på detta... Även om vi tar smörgåstårta - eller vad vi än tar - så måste ju gästernas tallrikar försvinna från borden efter middagen och helst diskas upp men åtminstone gömmas undan någonstans tills nästa dag... Vem ska göra det då? Vi har till och med tänkt tanken att ha ett "bord"/plats där gästerna får gå och ställa ifrån sig sin tallrik, sen står det helt enkelt där tills dagen efter... men det kanske är helt jäkla tacky? =P Ja... ni hör... hur tusan gör man? Hjälp!
Bakgrundsinfo: Vi ska ha ett utomhusbröllop, borgerligt, för c.a. 50 gäster, vi har vigsel, middag och fest i samma "trädgård" och vill hålla kostnaderna nere även om vi har pengar att lägga på något om vi tycker det är värt det... Vi kommer att befinna oss rätt lantligt, så det finns inte jättemånga alternativ till catering eller dylikt i närheten.
Kommentarer
Trackback