Bröllopsresa...


Hmmm.... vi var lite inne på att åka i september, d.v.s. 2 månader efter det att vi gift oss. Men omständigheter på jobbet gör att det egentligen blir omöjligt att åka då.... så... när åker man?

Vi kom fram till att november nog var en bra månad.
Detta dels eftersom den är relativt lugn på jobbet men också för att vi då hinner spara ihop lite mer pengar. Vi hinner också se om vi får några pengar i bröllopspresent (det är vad vi önskar oss, ett bidrag till bröllopsresa).

Men.... vart åker man i November, som inte kostar skjortan men som fortfarande har varma termperaturer? Så nu ställde jag frågan på bröllopstorget och kom fram till: Egypten! Så... nu är jag lite sugen på en resa till Egypten! =D Erfarenheter?


Haddelådeli!


ja... jag skriver ju tyvärr inte så mycket här just nu, så förstår att det kan va lite trist att hänga med. Vi har varit lite i en stiltje-period vad gäller planerande ... Vi började ju så himla tidigt så ett tag kändes det som om allt redan var klart =P Så är det förståss inte, finns ju hur mycket smådetaljer som helst att ordna med.


Vi planerar ganska snart en resa till närmsta IKEA (ganska långt bort från vår stad faktiskt) då vi ska köpa in de sista sakerna som man kan köpa i förväg. Sen har vi en del stora saker såsom ringar, kläder till fästmannen och underkläder till mig och han kvar. men i övrigt är det bara småfix med festhäften, bordsplacering, placeringskort etc kvar. Sen förståss allt sånt där som man inte kan göra fören dagarna innan.

I påsk ska vi också ta och åka ner genom landet dit som vi ska ha vårt bröllop. Då ska vi träffa catering-firman och gå igenom lite samt förhoppningvis vigselförrättaren. Ska bli kul! =)


Bröllopets vett och etikett...

Blir lite trött när jag läser nedanstående text från "brud och bröllop"! Visst är det kul om ens bröllopsfest är lite mer "fin" än den årliga sommargrillningen, men mycket nedan känns bara för fånigt. Om detta är vad våra gäster förväntar sig får de tänka om =P Vi kommer att ha ett fint bröllop, absolut, men allt detta behöver gästerna definitivt inte följa! Dock gärna en del av punkterna =)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VETT & ETIKETT

"Här finns några korta tips och goda råd, som hjälper dig genom middagen utan större besvär.
"

* Om man av någon anledning har mobiltelefon med sig stängs den, eller ialla fall signalen av innan middagen.
Agree

* Vid formella middagar bör männen söka upp sina bordsdamer enligt placeringslistan och föra dem till bordet, och väl vid bordet bör mannen dra ut stolen till sin bordsdam innan han sätter sig.
Nääääää, vi lever på 2000talet där kvinnor klarar av att såväl hitta som dra ut en stol själva

* Om det är en middag utan bordsplacering ska du tänka på att inte lämna "luckor" när du sätter dig vid bordet. Det är inte roligt för dem som sist kommer till middagsbordet om de skall behöva leta efter lediga platser här och var.
Vi kommer att ha bordsplacering

* Handväskor hör inte hemma på bordet, utan mindre aftonväskor läggs i knät under servetten, och axelväskor hängs på ryggstödet.
Don't give a rat's ass.

* När man satt sig ner lägger man servetten i sitt knä, och om man lämnar bordet under middagen, vid t.ex. en buffé, lägger man servetten på stolen, inte på bordet. Sitt rak i ryggen och ät snyggt.
Don't give a rat's ass.

* Man röker inte vid bordet
Agree!

* Man lämnar inte middagsbordet för att besöka toaletten, ringa samtal eller för att röka.
Halvers - vore ju bra om man kunde hålla sig till gemensamma pauser, men måste man gå måste man gå.

* Om det är en flerrätters middag och du inte vet vilka bestick som skall användas är det lämpligt att vänta tills andra börjar, och se hur de gör.
Varför ha flera bestick när man kan ha två? ;P

* När någon håller tal skall man varken prata, äta eller dricka.
Lägg ner besticken medan talet hålls och försök, även om talet är urtråkigt, se ut som att du lyssnar intresserat.
Agree!

* Är det du själv som håller tal så försök att göra talet kort.
Ett "dåligt" kort tal, är faktiskt att föredra framför ett långt "bra" tal.
Agree.

* Man börjar inte äta innan alla vid det egna bordet fått mat och dryck, och man börjar inte dricka förrän efter välkomstskålen.
Tja... agree.

* Vid en skål höjer man sitt glas ungefär till hakan, försöker ha ögonkontakt med den som utbringat skålen, dricker en klunk och ser igen på den man skålar med innan man ställer ner sitt glas.
Eller så skriker man bara "SKÅÅÅL!" och ser glad ut.

* När man lämnar middagsbordet lägger man servetten slarvigt ihopvikt bredvid tallriken (servetten skall aldrig slätas ut och vikas som om den vore oanvänd), och skjuter in stolen efter sig.
Lägg den vart ni vill, slät eller skrynklig, kommer att ha annat för mig än att kontrollera! ;P

* Ibland kan bordsplaceringen bli ett olyckligt kapitel. Man kan ha oturen att hamna vid ett bord där ingen känner någon, och där man inte tycks ha något gemensamt att tala om. Om så är fallet bör man ändå försöka få igång en konversation, om inte annat för att middagen annars kommer att bli olidligt lång. Om man inte vet vad man ska säga är det bästa sättet att ställa frågor. Detta handlar givetvis inte om en regelrätt utfrågning, men som exempel kan man fråga vilken relation de andra gästerna har till brudparet, och berätta lite om sig själv. Lyssna på vad som sägs, och försök se intresserad ut, även om du egentligen inte är intresserad alls. Man kan också kommentera eventuella bordsdekorationer, vinet eller maten, men naturligtvis inte i negativa ordalag.
Det känns som om "brud och bröllop" förutsätter att alla inbjudna är totalt socialt missanpassade och inte kan tänka själva =P

Inbjudningar.


Nu är det dags. Vi har packat våra inbjudningskort nu, i veckan ska de ut! =D



Vår budget!


Fick en fråga kring vår budget så tänkte lista våra poster nedan. Fick för mig att jag redan gjort det men det har jag inte när jag kikar efter =)

När vi började planera satte vi vår budget till 36.000kr. Där hade vi nog kunnat stanna om det inte var för att vi ändrade oss på två poster: Vi bestämde oss för att ta catering trots allt och vi bestämde oss för att ta hjälp av ett tältuthyrningsföretag istället för att försöka fynda billiga partytält som ändå blåser bort.

Vi ska alltså ha såväl vigsel som bröllopsfest i min barndomsträdgård.

Såhär ser budgeten ut i grunden, sen har/kommer en del saker kosta mindre och en del mer, men vi håller oss inom totaltsumman

Gåvor: 1500kr (tack till toastmadame, den som lånar ut tomten & fotografen)

 

Fotograf: 0kr (hobbyfotograf till vän ställer upp gratis, vi ger gåvan 500kr ovan)

 

Bord och dukar: 500kr (bordsdukar & löpare)

 

Bordsdekorationer: 1000kr (vaser, ljushållare, servetter, blockljus)

 

Catering: 10.000 (Bufémat för 50st, allt porslin/bestick som behövs + 2 personal)

 

Bröllopstårta: 1500kr (detta vet vi inte hur vi ska lösa riktigt ännu)

 

Frukost/snacks: 500kr (sånt vi måste köpa själva)

 

Dryck: 4100kr (såväl alkohol som alkoholfritt, kaffe/te)

 

Kläder och skor: 9620kr

(min klänning & underkjol: 6146kr

underkläder: 900kr

brudskor: 250kr

kostym: 1250kr

brudnäbbar: 600kr

övrigt: 500kr)


Bröllopssvit: 0kr (vi ska göra iordning gäststugan i trädgården fint!)

 

Blommor: 0kr (vi ska plocka vilda, ev. köper vi ett par vita rosor eller brudslöja för att komplettera brudbuketten med... har inte hunnit tänka klart kring den)

 

Ringar: 5400kr (vi ska båda ha varsin slät vitguldsring)

 

Transport: 2000kr (ev. buss för gäster in till närmsta motell)

 

Tältpaket: 7700kr (vind och regntåligt partytält 6*12m, golv, bord och stolar 50 pers, de kommer dagen innan och slår upp allt åt oss, dagen efter och tar ned allt)

 

Smink och hår: 500kr (ska göra allt själv, bara köpa en en del småsaker)


Musik: 0kr (Vi kommer ha violinsolister vid vigseln, vänner som ska komma på festen som ställer upp gratis. Till middagen och sedan festen kommer vi att använda oss av spotify)


Vigselförrättaren: 180kr (kostar oss inget då vi har borgerlig vigsel. Dock ska vi bekosta hennes bensin)


Övrigt: 1000kr (sidenband till dekoration, frimärken, papper & kuvert + dekoration till egengjorda inbjudningskort, placeringskort, festhäften etc. Vi har kommit väldigt billigt undan med inbjudningsorten: köpte finare tjockare papper 100p: 238kr vilket kommer räcka även till övriga papperssaker, dekoration till korten från ebay: 30kr, glitter till korten: 120kr. Till festhäften kommer vi ha det tjockare pappret ytterst men vanligt A4 inuti. Har haft turen att jag kunnat få vanligt A4-papper + kuvert gratis från jobbet )

 

Om ni har frågor kring budgetposterna får ni hemskt gärna skriva de i kommentarsfältet så försöker jag svara på dem! =)


Vårens bantning!


Håller ju på för fullt att försöka gå ner i vikt för att komma ner i klänningen till bröllopet. Har ju redan köpt den, för liten =D Hittade en sajt där man kunde lägga in vikt och längd och få en virituell bild av hur man skulle se ut i olika kläder. Det där är ju naturligtvis inte min klänning, men liknande den jag tänkt ha.

Såhär ser jag ut nu:



Och såhär skulle jag vilja se ut:



Detta borde inte vara omöjligt då skillnaden mellan bilderna är 15kg och då jag har över 6 månader på mig.

Det här med bröllopsplanering är inte alltid lätt...


Håret!


Igår på bröllopstorget läste jag i en tråd om "stylemaker", på ren svenska typ löshår i en snodd... tyckte det lät lite B men kikade ändå in videon och måste erkänna att jag blev lite sugen! Jag vill hemskt gärna ha en fin uppsättning på bröllopet men kommer inte att hinna få tillräckligt långt hår! Vad tror ni!?


Nämen... hej!


Här har jag inte skrivit på läääääääääääänge! Men har haft lite paus i  bröllopsfixndet också
, vi har ju legat så bra till så har inte känts som om det funnits så mycket att göra. Har i alla fall färdigställt inbjudningskorten nu, sedan sist. De ska ju skickas ut här i Januari har vi tänkt.

I övigt har vi även varit i kontakt med vår vigselförrättare samt cateringföretaget.
Vi bor ju en bit ifrån där vi ska hålla bröllopet, men nu har vi lyckats få till en träff med dessa två under självaste påskhelgen, inte illa! Så då reser vi iväg genom landet för att hälsa på släkt/familj samtidigt som vi får chans att stämma av med dessa. Toppen!

Känns lite konstigt att det är 2012 nu och att det är i år vi ska gifta oss, overkligt än så länge. Börjar bli lite orolig dock över att hinna i min bröllopsklänning, som ju är för liten än så länge.... =S


RSS 2.0